onsdag 16 december 2015

Månadens andakt


Andakt: Glädjen i Gemenskap

När tog du senast tid för dig själv och Gud? När slängde du senast spontant iväg en bön till Jesus? Vi som är konstant uppkopplade till alla möjliga nätverk och människor glömmer ändå ofta den viktigaste gemenskapen i våra liv.

Det är strax över 200 timmar kvar till julafton och svenska folket är aldrig så stressade som i denna tid. Allting som måste fixas med jobb och skola innan man går på ledighet och allt som måste fixas inför julen. För att inte tala om planeringen vem man ska fira dom olika dagarna med. Familjen på julafton, mammas släkt på juldagen, pappas släkt på annandag jul, nyårsafton med kompisarna och dagarna där emellan ska man träffa alla gamla bekanta på något vis. Samtidigt så ska vi i denna stressen minnas en av de största och viktigaste händelserna i det kristna livet, Jesu födelse. När Jesus för snart 2016 år sedan blev levande genom Maria och Josef gjorde han det lättare att lära känna Gud och få en mer personlig relation med Honom!

Det står på många ställen i bibeln att vi ska lära känna och ha en gemenskap med Gud och Jesus. Så här kan vi läsa i Johannes 17:3 “Och evigt liv innebär att lära känna dig, den enda Guden som är verklig, och mig, Jesus Kristus, som du har sänt till jorden”.
Var och när har du bäst gemenskap med Jesus? Kanske är det genom gudstjänster, lovsångskvällar, egen bibelläsning eller tyst bön. Alla sätt tror jag är minst lika bra då det faktiskt handlar om en personlig relation.

För mig är det bästa med att ha en personlig relation med Jesus att den är glädjefylld. Det finns inte någon annanstans som jag är så glad när jag får vara på en KRIK-samling, både i det idrottsliga och i det andliga. Visst är det en härlig känsla att få slå in matchbollen i en elitseriematch, men förstå känslan att få göra det avgörande målet i smackboll via en Anja Pärsson-säl!! Det bibelordet som har varit och fortfarande är viktigast i mitt kristna liv är Filipperbrevet 4:4 där Paulus skriver, “Känn glädje i er gemenskap med Herren Jesus! Ja jag säger det igen, känn glädje i hans gemenskap! (Läs gärna hela Filipperbrevet under jullovet.)

Gemenskapen med varandra under julledigheten kan vi också ta vara på genom att be tillsammans. Detta kan vi läsa om i Matteusevangeliet 18:19-20 “Jag säger er också att allt som två av er här på jorden kommer överens att be om, det ska de få av min Far i himlen. För när två eller tre samlas därför att de tillhör mig, då är jag mitt ibland dem."

På samma sätt som friskis & svettis säger “den bästa träningen är den som blir av” så vill jag säga till dig, “Den bästa gemenskapen med Jesus är den som blir av!”
Och vår gemenskap är med Fadern och hans Son Jesus Kristus.
1 Joh 1:3b

Bön: Tack Jesus för att vi tillsammans får gå in i julledighet och gemenskap. Tack för att du vill ha en personlig gemenskap med var och en av oss. Hjälp oss att ta tid för dig och lära känna dig ännu bättre under dagarna som ligger framför oss. Amen.

Henrik Norrby